Kiállítás Dr. B. L. gyűjteményéből a MissionArt Galériában. (Budapest, Falk Miksa u. 30.)

A tárlat október 11-től  november 11-ig tart nyitva. Képek hamarosan itt a weboldalunkon, de néhány mű előzetesként élőben is megtekinthető az október 5-én megnyíló Art Market Budapest művészeti vásáron, a MissionArt Galéria G604-es standján a Bálna első emeletén, a Dunára néző oldalon.

Vajon nevezhető-e gyűjteménynek a tárgyak olyan együttese, amely valójában nem „gyűjtés” révén, hanem szándéktalanul (illetve talán az archiválás szándékával) jött létre, amikor a dolgok egyszerűen csak összekerültek egy helyre? A MissionArt Galériában hamarosan megnyíló kiállítás jó példa egy ilyen műtárgyegyüttes létrejöttére.

Dr. Beke László művészettörténésszel jó egy éve, tavaly ősszel kezdtük elővenni azokat a dobozait    (amelyek még nem kerültek el levéltárakba, vagy más archívumokba) azzal a céllal, hogy kiválogassunk belőlük olyan tárgyakat, melyek értékelhető vizuális, vagy szellemi tartalommal bírnak, esetleg műalkotásnak tekinthetők. Ő is úgy gondolta, hogy ezeknek kár lenne egy-egy archívum adattárában sötét fiókokban vagy dobozokban „örökre” elsüllyedniük. Az egyediség nem volt uralkodó szempont a válogatásnál, sőt, inkább volt jellemző a szerialitás, hiszen a dobozokból kikerülő művek jellemzően nyomdai termékek, vagy fotók, vagy egyéb nyomatok, illetve pecsételést hordozó tárgyak. A kiválogatás fő szempontja inkább a kép-szerűség volt, miszerint az adott tárgy képes vizuális műként viselkedni és akár keretben a falon, akár más módokon tovább élve „kommunikálni” a világgal. És ez igaz az anyag jó részét kitevő – és Beke érdeklődésének homlokterében álló – konceptuális művekre is, amelyeknek gyakran nem volt elsődleges céljuk a „kép”-ként való megjelenés. Részünkről ez a romantikusnak is tekinthető hozzáállás abból (is) fakadt, hogy a MissionArt Galéria már a kezdetektől törekedett arra, hogy lehetővé tegye a műtárgyak működését a világban,  kapcsolatok kialakulását emberek és műalkotások között.

A dobozok jellemzően egy-egy művész nevét viselték, bennük pedig az évtizedek során Laci kezéhez kerülő (küldött) tárgyak (meghívók, képeslapok, fotók, nyomatok, füzetek) tömege volt. Elképesztő az a mentalitás, az a szisztematikus, de mégis szinte ösztönös cselekvés így utólag nézve, hogy képes volt a legapróbb és legjelentéktelenebbnek tűnő tárgyakat eltenni, és rendszerve, a helyükön megőrizni. Baráti kollégáink szóvá is tették, hogy e tárgyak kiemelésével sérül majd a dobozok koherens egysége, dokumentum értéke, de megnyugtatásul közöltük: minden „kiemelt” tárgy másolata visszakerül a helyére, és bár azok együttese eleve esetleges, kutathatóságukon nem esik csorba.

A művészek neveinek sora talán a fentiek miatt is nagyon véletlenszerű, de valószínűleg valamelyest tükrözi Laci kapcsolati hálóját. Sokan hitték, mi is, hogy Bekének egy nagyon komoly gyűjteménye lehet, hiszen a hatvanas évektől benne élt a progresszív magyar képzőművészet világában, nem kívülről, de nagyon is belülről ismerte azt. Mindamellett érdekes, hogy mindennapjaiban nem vette  körül magát képekkel, ilyen szempontból nem „használta” őket, falait könyvespolcok borították.  Általában a gyűjtemények egyik meghatározó aspektusa a birtoklás vágya, amely sok sok gyűjtőt alapvetően motivál. E tárgyegyüttes létrejöttében és gyarapodásában ennek nyoma sincs, a műtárgyak csupán egy örökösen figyelő, kutató és rendszerező elme tevékenysége révén gyűltek össze.

Nagyon reméljük, hogy a kiállított, néha csak dokumentum értékű, jellemzően azonban műtárgyként viselkedő tárgyak, képek „kiemelése a dobozokból” azzal jár majd, hogy a művek megtalálják új helyüket a világban, egy olyan, amúgy is meglévő funkciójukat, amely létrejöttükkor minden bizonnyal szándékként már jelen volt.

Drozdik Orshi, Michael Duquette, Tzortzoglu Georgios, Hajas Tibor, Haraszty István, Hencze Tamás, Hermann Zoltán, Háy Ágnes, Rodolf Hervé, Ilya Kabakov, Károlyi Zsigmond, Kemenesi Zsuzsanna, Korniss Dezső, Körösényi Tamás, Lakner László, Major János, Maurer Dóra, Megyik János, Méhes László, Molnár Vera, Najmányi László, Nádler István, Pauer Gyula, Perneczky Géza, Rákóczy Gizella, Rónai Péter, Szentjóby Tamás, Szirányi István, Tót Endre, Tóth Gábor, Türk Péter, Tzortzoglu Georgios, Vető János, Mamikon Yengibarian (október 11-től november 11-ig)

 

 

6_2
5
3
4
1
2
Drozdik Orshi: Közhely szimbólumok, üres ketrec, 1977. ofszet, papír, 50,5×42 cm
Drozdik Orshi: Közhely szimbólumok (szék), 1977. ofszet, papír, 50,5×42 cm
Méhes László: Manipulált fimlkockák 26., zselatinos ezüst, dokubrom papíron, grafit, 210×295 mm
Méhes László: Manipulált fimlkockák 25., zselatinos ezüst, dokubrom papíron, grafit, 210×295 mm
Méhes László: Manipulált fimlkockák 24., zselatinos ezüst, dokubrom papíron, grafit, 210×295 mm
Major János: Rangsor szerint uraim,1988k. xerox, arany toll, papír, 21×14,4 cm
Major János: A kerge ló, 1988/98. xerox, papír,lapm.: 30,5×21,5 cm
Károlyi Zsigmond: Vintage fotó a Czimra emlékkiállításról 1. asztal-FÉNY-festőállvány, 1976. zselatinos ezüst, barit papír, 18×13 cm
Károlyi Zsigmond: Vintage fotó a Czimra emlékkiállításról 2.	1976, zselatinos ezüst, dokubróm papír, 14,7×20,9 cm
Korniss Dezső: Cím nélkül, akvarell, papír, 24×16,5 cm
Nádler István: Absztrakt kompozíció zenére, 1980, tus, papír, 23×61 cm, j.j.l.: Nádler István 1980.X.3.
Nádler István: Absztrakt kompozíció zenére, 1980, tus, papír, 23×61 cm, j.b.l.: 1980, j.l.: Nádler István
Nádler István: Absztrakt kompozíció zenére, 1980, tus, papír, 23×61 cm, j.b.l.: 1980, j.l.: Nádler István
Ilya Kabakov: Ablak-ablakpárkány, 1975. papír, tus, ceruza,	24,3×31,9 cm
Hajas Tibor (Vető János fotójának felhasználásával): Cím nélkül, 1980 k. ofszet, papír, lapméret: 86,4 x 61,3 cm
Hajas Tibor (Vető János fotójának felhasználásával): Cím nélkül, 1980 k., ofszet, papír, lapm.: 86,4 x 61,3 cm
Hajas Tibor (Vető János fotójának felhasználásával): Cím nélkül, 1980 k. ofszet, papír,lapm.: 86,4 x 61,3 cm
Hajas Tibor (Vető János fotójának felhasználásával): Cím nélkül, 1980 k. ofszet, papír, lapm.: 86,4 x 61,3 cm
Tzortzoglu Georgios: „TINOS”, mail art Beke Lászlónak (egyedi képeslap), 1992, vegyes technika, karton, 14×21,3 cm
Tzortzoglu Georgios: „TINOS”, mail art Beke Lászlónak (egyedi képeslap), 1992, vegyes technika, karton, 14×21,3 cm
Hencze Tamás: Képégetés, performansz, Budapest, KISZ-lakótelep, 1980, zselatinos ezüst nagyítás, papírlapra kasírozva, 297×208 mm, Fotó: Makky György
Lakner László: The Viewers’ School – After R. Magritte, mappa, leírás, fotók, 1971, papírmappa, fotók papírlapra kasírova, grafit, vegyes technika, 29,8×20,8 cm/lap
Najmányi László: Jövőformálás /töredék/, 1974, papír kartonra kasírozva, karton: 50,3×30,3 cm
Perneczky Géza: Senses IV. 1973, zselatinos ezüst, barit papír, 24×19 cm, hátoldalán szignált
Perneczky Géza: Senses V. 1973, zselatinos ezüst, barit papír, 17,7×12,2 cm, hátoldalán szignált
Perneczky Géza: Concepts like Commentary. Mini-Concept, no. 1, 1971, zselatinos ezüst, barit papír, 24×19 cm, j.h.: 1 Perneczky
Perneczky Géza: Concepts like Commentary. Anti-Reflection, no. 2, 1971, zselatinos ezüst, barit papír, 24×19 cm, j.h.: 2 Perneczky
Perneczky Géza: Concepts like Commentary. Kockoo, no. 3, 1971, zselatinos ezüst, barit papír, 24×19 cm, j.h.: 3 Perneczky
Perneczky Géza: Concepts like Commentary. Sunset, no. 4, 1971, zselatinos ezüst, barit papír, 24×19 cm, j.h.: 4 Perneczky
Perneczky Géza: Concepts like Commentary. Art Takes an Artificial Sunbath. No. 6, 1971, zselatinos ezüst, barit papír, 24×19 cm, j.h.: 6 Perneczky
Perneczky Géza: Concepts like Commentary. Mutation. No. 7, 1971, zselatinos ezüst, barit papír, 24×19 cm, j.h.: 7 Perneczky
Perneczky Géza: Yes-No concept, 1971, zselatinos ezüst, dokubróm papír, kartonra kasírozva	fotó: 15×25 cm	j..k.l.: Perneczky, hátold.: Perneczky Géza bélyezgő
Perneczky Géza: Stamping in Italy mappa, 1978, papírmappa, belső oldalán kasírozott fotó	mappa: 30×21 cm, belső oldalán a fotó: 24×17,7cm
Perneczky Géza: Stamping in Italy mappa, 1978, papírmappa, belső oldalán kasírozott fotó	mappa: 30×21 cm, belső oldalán a fotó: 24×17,7cm
Perneczky Géza: Stamping in Italy c. mappa, Venezia, 1978, vegyes technika, papír, 29,2×20,9 cm, j.b.l.: Venezia, j.l.: Perneczky Géza
Perneczky Géza: Stamping in Italy c. mappa, Assisi, 1978, vegyes technika, papír, 29,2×20,9 cm, j.b.l.: Assisi, j.l.: Perneczky Géza
Perneczky Géza: Stamping in Italy c. mappa, Firenze, 1978, vegyes technika, papír, 29,2×20,9 cm, j.b.l.: Firenze, j.l.: Perneczky Géza
Pauer Gyula: Tüntetőtábla-erdő, 1978, zselatinos ezüst, papír, 18×24 cm
Pauer Gyula: Tüntetőtábla-erdő, 1978, zselatinos ezüst, dokubróm papír kartonra kasírozva, 30×42 cm
Tóth Gábor, Closed Music, 1976, zselatinos ezüst, barit papír, 180×242 mm
Tóth Gábor: I Would Like to be Gabor Toth, színes fotó, 90×125 mm, h.o Tóth Gábor bélyegző, szignált
Tóth Gábor: Little Tables, This is the Past, zselatinos ezüst, papír, papírcédula, 90×125 mm, h.o pecsét, szignált
Tóth Gábor: Art is Terrorism too!, színes fotó kartonra kasírozva, 110×144 mm, h.o Tóth Gábor pecsét, szignált
Tóth Gábor: Egy lépés; Örülnék, ha állva nézné, 1972, 2db fotó papírlapra ragasztva, 297×212 mm, részletek egy kisfilmből
Tóth Gábor: „Made in Hungary” ’76, 1976, 2db zselatinos ezüst nagyítás papíron, kartonra kasírozva, 120×60 mm
Tóth Gábor: Ne szennyezd magaddal a környezetet! 1975, feliratos tükör, 140×210 mm
Tóth Gábor: WAGE WAR!  2/2 (munkakópia 2/2), 1983, dobornyomott karton, 242×204 mm
Türk Péter: IGEN-NEM, 1971-72, pausz papír, nyomat, fotókarton, 30×21 cm
Vető János – Kína: Untitled, 1977, zselatinos ezüst, barit papír, 254×254 mm
Vető János – Kína: Untitled, 1977, zselatinos ezüst, barit papír, 254×254 mm
Vető János – Kína: The Dark Side of White, 1970-es é. vége, zselatinos ezüst, barit papír, 240×180 mm, hátold. szignált
Vető János – Kína: Untitled, 1970-es é. vége, zselatinos ezüst, barit papír, 240×180 mm, hátold. szignált
Vető János – Kína: Untitled, 1970-es évek v., zselatinos ezüst, barit papír, 240×180 mm, hátold. szignált
Vető János: Osmosis fortepiano, 1970-es évek vége, zselatinos ezüst, barit papír, 240×180 mm, hátold. szignált
Vető János- Kína: Call, 1976, zselatinos ezüst, barit papír, 240×180 mm, hátold. szignált
Vető János – Kína: Untitled, 1976, zselatinos ezüst, barit papír, 130×179 mm
Vető János – Kína: Untitled, 1970-es évek vége, zselatinos ezüst, barit papír, 130×179 mm
Vető János – Kína: Untitled, 1976, zselatinos ezüst, barit papír, 130×179 mm
Tót Endre: Örülök, hogy itt állok (Budapest, Hősök tere, 1996), színes fotó, papír, 8,9×12,7 cm, hátold. datált, szignált
Tót Endre: Documents made me glad, Galerie Berndt névsor, papír, c. print, pecsét, toll	29,6×20,8 cm, Tót Endre pecséttel
Tót Endre: mine, yours…  ujjlenyomatok (Aczél, Beke), papír, offszetnyomat, filc, 21×30,3 cm
Tót Endre: „valahol itt a mosoly” hátoldala, 1972, papír, offszetnyomat, 21×13,5 cm, hátold. pecsételve
Tót Endre: örülök ha… (vers, 1/1), 1973, papír, vegyes technika, 29×21,3 cm, Tót Endre pecséttel
Tót Endre: örülök ha… (vers, 1/1) hátoldala, 1973, papír, vegyes technika, 29×21,3 cm, Tót Endre pecséttel
Tót Endre: mine, yours… vadlibák, papír, offszetnyomat,18,3×30,5 cm, Tót Endre pecséttel
Tót Endre: „your rain &my rain”  1971, papír, nyomat, 36,2×23,2 cm, h.o Tót Endre bélyegzők
Tót Endre: Meg nem festett vásznaim III. (A festészetből az ideába), 1970-es évek eleje, papír, offszetnyomat, 41,5×28,2 cm
Molnár Vera: Derékszögű útvonal, 1997, papír, c.print, 17×13,2 cm, j.alul: E.A. V.M./97
Molnár Vera: Symmerty-breaking (sorozat) 1	1976	papír, c.print, lapméret: 29,7×42 cm, j.b.l.: 1/10, b.l.: V.MOLNAR / 76, hátold.: cycle: „Symmetry-breaking” 1976-1
Molnár Vera: Symmerty-breaking (sorozat) 3, 1976, papír, c.print, lapméret: 29,7×42 cm, j.b.l.: 1/10, b.l.: V.MOLNAR / 76, hátold.: cycle: „Symmetry-breaking” 1976-3
Molnár Vera: Symmerty-breaking (sorozat) 4, 1976, papír, c.print, lapméret: 29,7×42 cm, j.b.l.: 1/10, b.l.: V.MOLNAR / 76, hátold.: cycle: „Symmetry-breaking” 1976-4
Molnár Vera: Symmerty-breaking (sorozat) 5, 1976, papír, c.print, lapméret: 29,7×42 cm, j.b.l.: 1/10, b.l.: V.MOLNAR / 76, hátold.: cycle: „Symmetry-breaking” 1976-5
Molnár Vera: Symmerty-breaking (sorozat) 6, 1976, papír, c.print, lapméret: 29,7×42 cm, j.b.l.: 1/10, b.l.: V.MOLNAR / 76, hátold.: cycle: „Symmetry-breaking” 1976-6
Türk Péter: IGEN-NEM, 1971-72, pausz papír, nyomat, fotókarton, 30×21 cm
Körösényi Tamás: Tájhangok, kis sorozat, 1991-95 k., festett papírpép, plextol, vas; m.: 197 cm
mami-1
mami-2
mami-3
Kiállítás Dr. B. L. gyűjteményáből, megnyitó, 2022. október 11.
Kiállítás Dr. B. L. gyűjteményáből, megnyitó, 2022. október 11.
Kiállítás Dr. B. L. gyűjteményáből, megnyitó, 2022. október 11.
Kiállítás Dr. B. L. gyűjteményáből, megnyitó, 2022. október 11.
Kiállítás Dr. B. L. gyűjteményáből, megnyitó, 2022. október 11.