Szabados Árpád | Fotóművek 1972-2015
2022. március. 29. - 2022. április. 29.
„Szabados Árpád munkásságát grafikáin és festményein keresztül ismerheti az érdeklődő, illetve művésztanárként[1] a vizuális kultúra hiteles tolmácsolójaként méltatjuk. Képzőművészeti fotográfiái az életmű méltatlanul háttérbe szorított egységét képezik, annak ellenére merültek feledésbe, hogy a dokumentumok szerint Szabados rendszeresen bemutatta őket többi munkáival együtt a kiállításain. A tanulmányban szeretném értelmezni a fotó-alapú műveit, illetve az életművel összekapcsolni. Fotó-munkái olyan időszakban készültek, amikor a 20. század kezdeti kísérletei nyomán újra jelentőséget nyert a fénykép képzőművészeti alkalmazása. A magyar képzőművészetben ez a neoavantgard tendencia az állami, hivatalos művészetideál ellenében jelent meg, az időszakban újra erőre kapó képzőművészeti progresszió révén ismét teret nyert.
A fotográfia történetében a huszadik században elején már végbement egy hasonló fordulat: a századelőn az egyre inkább iparosodó fotográfia sok új ága jelent meg, például a tömegmédia terjedésével útjára indult a fotóriport, de a reklám és a divat is felismerte a fotóban rejlő kommunikációs potenciált. E jelenségekkel párhuzamosan a szovjet és európai avantgard művészet elkezdte a fényképezőgépet a modernizmushoz, a haladáshoz kapcsolódó fogalmak megragadására és megjelenítésére használni. A háború után a nemzetközi képzőművészeti életet az amerikai absztrakt expresszionista, illetve az informel festészete dominálta, és csak a hatvanas években kezdődtek újra a fényképezőgépes kísérletek. Ez a fordulat azt jelentette, hogy egyre több, a képzőművészet felől érkező alkotó kezdte használni a fényképezőgépet, akiknek nem volt korábban fotós képzettsége. Akciók, performanszok dokumentálására alkalmazták a fényképezést: testek, tárgyak, szituációk, fény, sötét és világosság jelentek meg képeiken, sőt más fotók lefotózva kerültek be a művekre, vagyis az alkotók a fotográfia, mint médium lehetőségeit vizsgálták.” Részlet Üveges Krisztina: A fotóhasználat stratégiái Szabados Árpád képzőművészeti tevékenységében című tanulmányából.