Molnár Sándor: TUMO. Akvarellek, tusrajzok (1987- 1993)

04 April 2017 - 29 April 2017

A MissionArt Galéria eddig három kiállításon mutatta be Molnár Sándor munkáit. 2010-ben a „Sunjata” Üres képek (2005-2009) és a Korai képek (1956-1974), majd 2013-ban a Korai papírmunkák 1958–1978 című tárlatokon láthattunk egy-egy válogatást a művész hatalmas életművéből. A most következő kiállításon újra papír alapú művei kerülnek elő műterméből majd három évtizedes lappangás után. Az 1990 körüli TUMO sorozat különböző szakaszaiból származó tűz-képek hihetetlen változatosságot mutatnak a cikluson belül is, szuggesztív erejük minden bizonnyal magával ragadja majd a Molnár Sándor művészetét nem, vagy alig ismerő látogatókat is. Az utóbbi években – talán nem meglepő módon – nagyon megnőtt az érdeklődés az olyan, az utóbbi évtizedekben készült művek iránt, amelyek már ma (főleg szerzőjük személye miatt), klasszikusnak számítanak. Molnár Sándor művei ebbe a körbe tartoznak.

 

A kiállítás a Budapest Art Week (2017. április 18-23.) rendezvény programjai között is szerepel. Ennek keretén belül galériatúrákatis szerveznek, a MissionArt Galériába április 22-én.

 

Idézetek Molnár Sándor: Tumo című katalógusából:

“A tűz elem műveletei

1. Calcinatio — kiégetés

A kiégetés esetében meggyújtjuk a tüzelőt, a földet és a vizet,a tárgyat, a természetet, a démonokat és a zombikat, és elégetjük őket. Ez a választóvonal. Amit a tűz eléget, az halandó. Ami meleggé és fénnyé változik, az halhatatlan. A tűz a határ a halandó és a halhatatlan között. Ez a tárgyi világ fölszámolása és a démonok legyőzése. Megszűnnek létezni, átemelkednek a fénybe, és ott halhatatlanná lesznek. A kiégetés szenvedés, aszkézis, levet minden mágiát. Átváltoztatja a földet és a biológiai ösztönöket fénnyé. Először megfékezi a lelket erkölcsi törvényekkel, majd elégeti, fölszámolja az ösztönerőket.

2. Reductio — a tűz gyöke vagy középpontja

Célja a tüzet centrumára redukálni, ami a fény. A kiégető, bősz tűz a szenvedést, a létezést szeretetté és tiszta fénnyé változtatja. A fényben válik a sokaság eggyé.

3. Sublimatio — finomítás

A finomítás során a fénnyé vált tűz egyesül az ürességgel. Az üresség a tűzön áttűnik.”

 

“Nézzétek, a mennyei létra oldalán

Az Ég Urát kísérő fény-szellemek

Miként mutatják utamat,

És az égbolton vándorló planéták

Miként ragadják magukkal a testem

A vérrel jóllakott csatamezőkről.

Erőmet végsőkig csigázva,

Visszaverem a démonok támadásait.

Most lépteim az istenhez vezetnek,

Kinek neve: „ő az!”

S minél közelebb érek hozzá,

Alakja annál nagyobb lesz,

S egyre tisztábban kirajzolódik.

Majd megpillantom magam előtt

A tomboló Tűztavat, zsarát-mezők közepette.

Életem forrása és hajtóereje e kettő:

A láng-kalászú föld s a tűz-örvényű tó.”

Egyiptomi Halottaskönyv

″Tumo″ No 2., 1987
″Tumo″ No 6., 1987
″Tumo″ No 87., 1991
″Tumo″ No 11/3., 1988
″Tumo″ No 88., 1991
″Tumo″ No 40. (Reductio), 1990
″Tumo″ No 78., 1990
″Tumo″ No 47. (Sublimatio), 1991
″Tumo″ No 48. (Sublimatio), 1991
″Tumo″ No 44. (Reductio), 1991
″Tumo″ No 85., 1991
″Tumo″No 62. (Sublimatio), 1992
″Tumo″ No 55. (Sublimatio), 1992
″Tumo″ No  59. (Sublimatio), 1992
″Tumo″ No 72. (Sublimatio), 1993
″Tumo″ No 68. (Sublimatio), 1993
″Tumo″ No 71. (Sublimatio), 1993
A megnyitó képei
A megnyitó képei
A megnyitó képei
A megnyitó képei
A megnyitó képei
A megnyitó képei
Enteriőr
Enteriőr
Enteriőr
Enteriőr