Kiállítás a FERi-ben: Tükröm, tükröm, mirror, mirror
20 September 2017 - 14 October 2017
“A Tükröm, tükrömkiállítás címe szándékosan ídéz meg egy ismert mesebeli fordulatot, mely alkalmat ad nő és tükör állandó, és problematikus összekapcsolásának vizsgálatára. A kultúrtörténetben az önmagát tükörben, víztükörben, esetleg a Hold tükrében vizsgáló, merengő nő képe gazdagon illusztrált. Hol a társdalami passzivitását, hol a férfi tekintet számára felkínálkozó attitűdjét reprezentálta, de combos hagyomnya van a vanitas metaforáknak is, mely egyenlőségjelet tett nő és hiúság; felület és az általa implikált erkölcsi viszonyrendszerek, felületesség, csábítás között.
FERi második évét nyitó kiállítás Ujj Zsuzsi most előkerült sorozatát mutatja be, Tükör a falon (1989) címmel. A saját árnyékával, illetve borotválkozó tükrökkel létrehozott, arcát, genitáliáit mutató absztrakt önarcképekből eddig négy volt ismert, most azonban közel három tucat vintage változat került elő. A kiállítás rendhagyó módon két másik munkát hívott párbeszédre, két aspektusát mozgásba hozva a sorozatnak.
Az első két hétben Julie Zando The A HA! Experience (1988) című videója lesz látható. Az “a-ha tapasztalat” az a pillanat, amikor egy gyermek először felismeri saját képét egy tükörben; ez kulcsfontosságú az intelligencia és az identitás fejlődéséhez. Ez az a pillanat is, amikor az “én” átadásra kerül egy külső befolyás irányításának. Az elbeszélés ebben a lenyűgöző videóban egy olyan jelenetet ír le, amelyben egy fiatal nő, a szexuális ébredés szélén, rádöbben saját anyja jelenlétére az ágyában. Ez a kép kísérti, és az anyai test képzelt jelenléte biztosítja az összes további szexuális találkozás hátterét, és minden vágy később e tapasztalat származékaként értelmezhető.
A kiállítás második két hetében pedig a Zando videó helyét elfoglalja Veres Júlia hat darabos fotósorozata, Erekció (1976)címmel. Míg a cím egy fallikus vizualitásra enged asszociálni, addig a képeken egy női mellbimbó megkeményedésének folyamata van dokumentálva. Veres Júlia a testfragmentálás ilyen radikális vállalásával beszél az elhallgatott női testtapasztalat meglétéről, jogosságáról, kiszakítva ezt a testrészt, ti. a női mellet, ábrázolásának gyakorlatilág egyetlen elfogadott, a tápláláshoz (szoptatáshoz) kapcsolódó bemutatásából.” (Oltai Kata)
A kiállítás létrejöttéhez külön köszönet: acb galéria, Missionart galéria, Video Data Bank – The Art Institute, Chica
Kurátor: Oltai Kata